مراسم جشن عروسی چیست؟

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

مراسم جشن عروسی در واقع نوعی میهمانی بزرگ است که شامل غذا، موسیقی، رقص و بریدن کیک و … می شود. این پذیرایی فرصت دیگری است تا عروس و داماد از میهمانان و پدر و مادر هایشان بابت حمایت های روحی و مالی شان سپاسگزاری کرده و به حضور همه آنان در زندگیشان مفتخر باشند.
جشن عروسی فرصتی است که خانواده ها موقعیت مالی و اجتماعی خود را نمایش می دهند و هم چنین عروس و داماد شخصیت، خصوصیات رفتاری، ارزش ها، باورها و روحیات اخلاقی خود را بروز می دهند. نمی توان برای مخارج جشن عروسی حداقل و حداکثری تعیین کرد.

آداب و رسوم ازدواج 10 کشور مختلف جهان

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

در بسیاری از کشورهای جهان جشن عروسی و مراسم مربوط به ازدواج همراه با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. بسیاری از آداب و رسوم ازدواج در کشورهای مختلف ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن ملل مختلف دارد.در این پست به 10 کشور جان با رسم و رسوم مختلف میپردازیم.

ایران

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

اجزایآداب ورسوم ازدواج و عروسی ایرانی:

  • خواستگاری
  • نامزدی (بله‌بران)
  • مراسم حنابندان و شیرینی‌خوران
  • تهیه جهیزیه و انجامخرید عروسی
  • جهازبران
  • پهن کردن سفره عقد
  • جشن عقد و عروسی
  • سائیدن کله‌قند
  • خواندن خطبه عقد (عقدکنان)
  • بردن عروس و شب زفاف
  • مراسم پاتختی و مادر زن سلام
  • پاگشا

خاموش کردن شمع در شب عروسی با کفش عروس یا گلبرگ هم یکی از رسوم است که گاه اجرا می‌شود.

و در نسل‌های جدید:

  • تهیه کیک عروسی
  • فیلمبرداری
  • تزئین ماشین عروس
  • رفتن به ماه عسل

سیاه پوستان آمریکایی

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

تازه عروس و داماد بعد از این که عقد شدند در محل راه می افتند و جارو بر طبل می کوبند تا همه از پیوند آنها با خبر شوند. البته این رسم به دوران برده داری در امریکا بر می گردد که سیاه پوستان اجازه ازدواج رسمی و قانونی نداشتند. عروس های سیاه پوست امریکایی با استفاده از پوسته صدف لباس یا موهای شان را تزیین می کنند یا این شی زیبا را در گردنبند یا دستبندشان به کار می برند. صدف در جنوب اقیانوس آرام و افریقا به عنوان پول استفاده می شد و نماد باروری، زیبایی و قدرت است.

مغولستان

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

در منطقه Duar واقع در مغولستان، عروس و داماد جهت نهایی کردن تاریخ مراسم، یک جوجه مرغ را در حالی قربانی میکنند که چاقوی مورد استفاده برای این کار را به طور مشترک در دست گرفته اند. سپس شکم جوجه را شکافته و جگر آن را در می آورند، اگر جگر جوجه سالم باشد، به این معناست که تاریخ مورد نظر مناسب است و اگر جگر حیوان، بیمار باشد، یعنی باید به فکر تاریخ دیگری بود!

چین

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

قوم “تویجا” در مرکز چین سنت ویژه ای در زمینه ازدواج دارند. در هنگام اعلام موعد ازدواج باید عروس و داماد طی 10 روز، هر روز به مدت 3 ساعت تمام گریه کنند و در روز آخر، پدر و مادر، خواهران، دوستان و نزدیکان آنها نیز باید همراه عروس و داماد گریه کنند. طی این روزها عروس و داماد ترانه های متنوع غمگینی را با نام “ترانه های گریه آور ازدواج” سر می دهند.

سوئد

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

یک سنت قدیمی و پرطرفدار سوئدی این است که عروس در کفش هایش سکه حمل می کند، یک سکه نقره در کفش چپ از طرف پدرش و یک سکه طلا در کفش راست از طرف مادرش برای این که عروس هیچ وقت بی پول نباشد.

یونان

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

یک رسم یونانی این است که عروس و داماد در روز عروسی مثل ملکه و پادشاه رفتار کنند و به آن ها تاج هایی از طلا داده می شود. میهمان ها برای سلامتی عروس و داماد ظرف ها را به زمین میکوبند و میشکنند. این سنت در یونان از <عجیب ترین آداب و رسوم ازدواج در جهان محسوب می شود.

آلمان

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

آلمانی ها نیز با جمع آوری ظروفی که پیش از آغاز مراسم ازدواج اقوامشان می شکنند برای جنگ و نبرد با مشکلات زندگی خودشان را آماده می کنند و بر اساس این رسم جالب، اقوام عروس و داماد پیش از ازدواج تعداد زیادی ظرف را می شکنند که عروس و داماد باید آنها را جمع کنند. در بعضی از شهرهای این کشور نیز رسم بر این است که دوستان عروس یا داماد، عروس را می دزدند و داماد باید او را پیدا کرده و برای حضور در مراسم جشن ازدواج همراه خود ببرد.

هندوستان

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

اما در هند، دخترانی که قصد ازدواج دارند مرد مناسب خود را در مراسم ویژه ازدواج می بینند و با عصا ضربه ای به سر و کمر وی می زنند. به باور آنها، مردان مستحق پیوند ازدواج طاقت ضربات محکمتراز این را نیز دارند.همچنین قبیله “تودا” در هند، در طول برگزاری جشن، باید عروس بر روی دست ها و زانو های خود راه برود تا به داماد برسد و داماد با گذاشتن پایش به سر عروس، موجب مبارکی این وصلت شود. در این نوع از مراسم عروس حلقه ازدواجش خود را در یکی از انگشتان پایش قرار می دهد.

افغانستان

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

رنگ رایج عروسی در افغانستان سبز است که نشاندهنده شانس و خوشبختی است. عروس های افغانستان دست و پای خود را قبل از عروسی با حنا طراحی می کنند و دوستان و نزدیکان عروس هم در این مراسم شرکت می کنند. یکی از عقاید افغانستانی ها این است که اگر دختران مجرد انگشت کوچک را حنا بزنند به زودی ازدواج می کنند.

ایتالیا

آداب و رسوم ازدواج - سایت باکان

در منطقه توسکانی رنگ لباس عروس مشکی است اما در قسمت های دیگر رنگ مرسوم سفید است. یکی از رسوم عروسی ریختن برگ گل و کاغذهای رنگی روی سر عروس و داماد است. مهمان ها با بادام شیرین بسته بندی شده پذیرایی می شوند. روی بادام ها با شکر سفید پوشانده شده و تعداد بادام نباید زوج باشد چونجشن عروسی بین دو نفر است که یکی شده اند.